Hej hå och en flaska med rom


Skär ankaretampen utav
Skjut ut i de okända hav
Skjut ut i det blod vi är skapade av 
I ändlösa tårar och sav

Vänd ej om blicken - skjut ut, skjut ut
Inget skall vara som det har vart förut
Känn doften av tjära, känn stanken av krut
Hör måsarnas klagan, hör vindarnas tjut

På plankan med vad som är riktigt och sunt!
Alla väder är mina - kompassen är rund!
Kom kyss mig, min älskade
Älskade, kom!
Hej hå och en flaska med rom.

Långt längre än synen, långt bort ifrån land
Farväl klippor, träd - farväl stenar, strand
Ditt öga, din tunga slår himlen i brand
Vår mast står i lågor - håll hårt i min hand!

Låt stormarna sjunga så skummarna yr
Låt vågorna piska så plankorna gnyr
Här är du och jag - här är vårt äventyr
Bind Satan vid rodret - han vet hur man styr!

Masten i glöd, i trasor vårt segel
Timglaset brutet och krossad vår spegel
Drick mig, älskade
Älskade, kom!
Hej hå och en flaska med rom..


Ur "Hej hå och en flaska med rom" av Loke. (www.lokeloke.se)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0