Visste du att..?

... en hårt knuten scarf runt huvudet i själva verket var vanligare än trekansthattar då det sades hjälpa mot sjösjuka.

... ringar i öronen sades ge piraten god syn.

... en kvinna ombord på skeppet sades ge otur.

... pirater som drog på sig sådana skador att de inte längre kunde strida slutade upp som skeppskockar.

... piraterna själva valde sina kaptener, demokratiskt. Tills skillnad från resten av de styrande makterna vid den tiden.

.... det fanns ett väldigt utvecklat sjukförsäkringssystem at the time. Förlorade man ett ben fick man mer ersättning än om man förlorade ett öga.

.. piratyrket var(av skrock och naturliga skäl) väldigt mansdominerat. Det finns dock undantag, googla på Mary Read, Anne Bonny och Ching Shih för att läsa om tre coola kvinnor.

... i Davy Jones Locker(på havets botten) hamnar de som dör till sjöss.

... Kraken lyckligtvis sades hålla till vid Norge och Island.

Har du hört något om pirater som du tycker är roligt eller intressant?
Do tell us!
/Sanna

Kommentarer
Postat av: Carro (även känd som svikaren som far söderut...)

Jag har ju bl.a. en del skeppsartiklar i specialarbetet jag gjorde i gymnasiet. De finns säkert i nån av böckerna som kvartersmäster tipsade om, men annars kan jag maila dem till er.



Lite jobbigt att jag inte kan närvara (var ju peppad på min roll!), men det är sånt som händer. Livet går vidare, så även lajvet, så även min sömnad i Götene...

2009-04-21 @ 17:35:44
Postat av: Einar

Davy Jones locker var motsvarigheten till helvetet, motsvarigheten till paradiset var Fiddlers Green.

2009-04-23 @ 22:03:37
Postat av: Einar

Davy Jones locker var motsvarigheten till helvetet, motsvarigheten till paradiset var Fiddlers Green.

2009-04-23 @ 22:04:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0